Dromen en hersenen -hersenen ordenen |
Dromen helpen de hersenen de herinnering beter te bewaren
Een onderzoek waarbij slaapexperts, mensen met amnesie (geheugenverlies) en een computerspel bij betrokken zijn, kan misschien uitleggen waarom wij mensen zo vreemd dromen en waarom die dromen nu zo belangrijk zijn.
Mensen met geheugenverlies die het spel Tetris (het spelletje met blokjes, balkjes en t- vormpjes die precies in elkaar moeten vallen) spelen, dromen later over de beelden, dus de figuren en vormen die dit bij hen oproept tijdens het spel.
Maar
de spelers weten zich niet meer te herinneren of ze het spel al dan niet zelf
spelen. En in tegenstelling tot mensen met een normaal functionerend geheugen,
presteren ze tijdens het spelen van het spel in de droom niet beter.
Dit zou aantonen dat wanneer de hersenen de herinneringen die het wil bewaren
opbergt, het een aantal noodzakelijke stappen te verrichten heeft. En dromen
zijn een manifestatie van zo'n cruciale stap.
Volgens
de leider van het onderzoek zijn dromen een manier van het lichaam om de
dagelijks verstandelijke 'in-box' te ledigen. De truc hierbij is om het
verzamelde materiaal naar een dossierkast te plaatsen en het hier op een of de
juiste plaats te krijgen.
Veel dromen tijdens de REM (snelle oogbeweging)-fase later tijdens de nacht,
zijn echt grillige en bizarre dromen. Het lijkt wel of de hersenen manieren
zoeken om alles met elkaar kris kras te verbinden. De hersenen zoeken naar
kruisverwijzingen: past dit bij dat en hoe moet dat? Soms gaat dat wel en soms
niet, aldus de onderzoekers. Indien het niet past, schijnen de dromen vreemd te
zijn. Wanneer de kruisverbindingen slagen dan kunnen de hersenen de herinnering
versterken.
Een manier om dit te testen is naar mensen te kijken die een van deze vitale herinneringsstappen missen; personen met een amnesie (geheugenstoornis).
De
proefleider van dit onderzoek merkte op dat hij levendige dromen had na een
ski-tocht. Tijdens het slapen kon hij nog steeds de draaiingen voelen die hij
maakte op de skihelling. Dit zou nu een goede test kunnen zijn.
Maar hij realiseerde zich dat het heel moeilijk zou zijn om beginnelingen te
krijgen die de berg af wilden skiën voor een wetenschappelijk experiment.
Hij
hoorde over het spel Tetris, dat levendige beelden gebruikt van vallende en
draaiende vormen die door de speler op een juiste manier geplaatst moeten
worden.
Het bleek dat ongeveer tweederde van de Tetrisspelers hier naderhand
daadwerkelijk over droomt. Daar zijn ook de personen bij met geheugenverlies
veroorzaakt door ziekte, beroerte of andere ongelukken. Tevens werden tijdens de
proef zowel geoefende spelers als beginnelingen getest.
Conclusie: Mensen zeggen dat wanneer zij in slaap vallen ze dromen over computerbeelden van vallende en draaiende blokken, net zoals men dat heeft op het scherm als men het spel speelt. Ze dromen evenwel niet over het spel zelf.
© januari 2001 Drs. Janne Geraets
terug naar dromen terug naar slaapproblemen terug naar Senzar.nl