Inadequate slaaphygiŽne

 

 

Wat je niet moet doen voordat je gaat slapen.
We kunnen een bepaald gedrag vertonen dat er niet toe bijdraagt om de volgende dag goed uitgeslapen te zijn. Hierdoor kunnen er bepaalde ziekteverschijnselen ontstaan die tezamen door de medische wetenschap inadequate slaaphygiŽne genoemd wordt. Als men de term inadequate slaaphygiŽne gebruikt, dan bedoelt men alle gedragingen die niet bijdragen tot een herstellende slaap en waardoor iemand vervolgens niet het vermogen heeft om overdag goed te kunnen functioneren.
Hiertoe behoren de volgende gedragingen:
 
        Het uitgebreid overdag willen slapen (tenminste twee maal per week).
        Op onregelmatig tijden opstaan en/of naar bed gaan.
        Er zijn vaker periodes dat men langer in bed blijft liggen.
        Tot 4 uur voor het slapen nuttigt men regelmatig alcohol, nicotine en/of koffie.
        Men drinkt water, sap of dranken voor het naar bed gaan waardoor men tijdens het slapen vaker naar het toilet moet.
        Men is lichamelijk actief of doet oefeningen voor het slapen gaan (niet bedoeld is  seksualiteit!)
        Voor het slapen gaan activiteiten verrichten waardoor men ontroerd of emotioneel wordt, bijvoorbeeld oude brieven of rekeningen doornemen.
        Slapen in een bed dat niet lekker ligt. Dat kan ook zijn: matras, dekens, dekbed(overtrek), sloop, lakens, kussen.
        Je partner maakt bewegingen en geluiden die je wakker maken of houden.
        De omgevingstemperatuur is hoger dan in bed.
        Slaapruimte die meer opbergruimte en/of werkruimte is.
        Je ruikt geuren die niet aangenaam zijn.
        Je wordt geestelijk voor het slapen gaan geactiveerd.
        Het in bed liggen piekeren.
        Je neemt het werk mee in bed en neemt het door.
        Op bed liggen nog allerhande andere spullen die niets met slapen te maken hebben, bijvoorbeeld boekjes of kleren.
        Het naar de televisie kijken totdat je in slaap valt.
 
 
Of er sprake is van inadequate slaaphygiŽne kan men goed achterhalen door  
        te kijken of er in het verleden al tekenen zijn van inadequate slaaphygiŽne,
        een slaapdagboek bij te houden
        een slaap-enquÍte in te vullen

 

Het is vrij eenvoudig om middels een goede slaaphygiŽne, de problemen van het niet volledig uitgerust zijn ten gevolge van inadequate slaap, positief te beÔnvloeden.
Je kunt je ook bij voorbaat houden aan een aantal preventieve tips. Kijk voor tips over een gezonde slaap en dubbelklik http://www.senzar.nl/slahygiene.htm.
 

© 1998- 2005, Drs. Janne Geraets
 

naar dromen        naar slaapproblemen           naar Senzar.nl