Slaap en ouderen

Een middagdutje houdt ouderen scherp van geest.
 
Onderzoek door het Weill Cornell Medical College in White Plains heeft aangetoond dat als oudere mensen vroeg in de middag tijd nemen voor een dutje, dat dit hen helpt om slaapproblemen te compenseren. Slaapproblemen vinden eerder plaats als men ouder wordt. Jonge mensen slapen per nacht gemiddeld een uur langer dan oudere volwassenen. Onderzoek toont ook dat als men ouder wordt, dat men zich overdag slaperiger voelt en minder alert is.  
Tweeendertig personen tussen de 55 en 85 jaar, die de mogelijkheid hebben om tussen 14.00 en 16.00u een dutje te doen, presteren beter op de verstandelijke vaardigheids testen. Tevens blijkt dat ze dan ook minder moeite hebben om ’s nachts in slaap te vallen.
Dutters mochten tijdens het onderzoek gemiddeld een uur meer slaap, voor iedere dag dat ze een dutje deden. Daardoor krijgen ze per week meer dan zeven uur slaap, en dat is bijna net zoveel als het gemiddelde van jong volwassenen.
Volgens Campbell is het waarschijnlijk zo, dat het dutten de nachtelijke slaap niet hindert omdat het dutten een “fundamenteel” deel van onze slaapgewoontes is. Er is een biologische neiging om midden op de dag te slapen, net zoals dat ’s avonds gebeurt. Dus hebben hersenen en lichaam zich zo ontwikkeld dat ze aan beide slaaptypes aangepast zijn, zonder dat ze elkaar negatief beïnvloeden. Hij pleit er voor om een half uur tot anderhalf uur de tijd te nemen voor een middagslaap. Het best is een donkere ruimte, een aangename kamer en niet langer dutten dan 17.00- 18.00 uur.
Mensen die 65 jaar of ouder zijn hebben een onderbroken slaap waardoor het natuurlijk moeilijker is om in slaap te blijven. Daarom kunnen ze zich overdag ook slaperiger voelen. Onderzoek bij jong volwassenen heeft aangetoond dat een dutje overdag de waakzaamheid kan verbeteren, alhoewel er mensen zijn die beweren dat het wel mogelijk is dat het overdag slapen het nachtelijk slapen kan verstoren. Daarom wilden Campbell en zijn collega’s dit eens gaan onderzoeken.
Ze vroegen 16 mannen en 16 vrouwen om òf een dutje te doen òf om wakker te blijven en deel te nemen aan rustige activiteiten zoals iets gaan lezen of om drie dagen lang iedere dag tussen 14.00 en 16.00u naar de televisie te kijken. De onderzoekers testten daarna de waakzaamheid van de deelnemers door middel van mentale oefeningen. Ze volgden de nacht na het dutten of de rustige activiteit, de slaap van de deelnemers.
Gemiddeld blijken de deelnemers tijdens het dutten 81 minuten slapen. Men ontdekt ook dat mensen die dutten, de erop volgende dag net zo goed slapen als wanneer ze na hun rustige activiteiten gaan slapen. De nacht na het dutten duurt het wel gemiddeld 6 minuten langer om in slaap te vallen. Daarbij komt, dat de mensen na het dutten beter de mentale scherpzinnigheid testen uitvoeren. Dit geldt op dezelfde dag als op de dag daarna. Het lijkt erop dat de voordelen van het dutten ook de dag erna nog steeds gelden.
 
Literatuur:
- Campbell, S., Murphy, P., Stauble, T. Effects of a Nap on Nighttime Sleep and Waking Function in Older Subjects. Journal of the American Geriatrics Society 2005 53:1 p. 48. Abstract online on http://www.blackwell-synergy.com/links/doi/10.1111/j.1532-5415.2005.53009.x/abs/
- McCook, A , For Elderly, An Afternoon Nap Keeps Mind Sharp. Reuters Health, January 11, 2005. Online op http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/print/news/fullstory_22325.html
 
Januari 2005 Drs. Janne Geraets

 

© januari 2005 Senzar, Drs. Janne Geraets
 ©1997-2006 Drs. Janne Geraets

                                           

naar dromen        naar slaapproblemen           naar Senzar.nl