Slaapproblemen

Langslapers gaan eerder dood  

Langslapers gaan eerder dood.
 
 
Het gezegde dat volwassenen tenminste 8 uur slaap nodig hebben om gezond te leven, kunnen we naar het land der fabelen verwijzen. Recent onderzoek heeft aangetoond dat minder dan 8 uur slaap zelfs beter is. Zo toont onderzoek van het Nurses’ Health Study en het Cancer Prevention Study II aan, dat mensen die tussen de 6.5 en 7.5 uur per nacht slapen, zelfs langer leven. Daarbij blijkt ook dat mensen die méér dan 7.5 uur slapen, meer kans hebben om dood te gaan dan mensen die een uur minder dan 7.5 uur slapen. Toch zijn er vele slaapexperts die beweren dat veel volwassenen te weinig rust nemen waardoor er slaapproblemen ontstaan

Japanse onderzoekers hebben 10 jaar lang 104.010 volwassenen gevolgd in de leeftijd van 40 tot 79 jaar. Men heeft eerst onderzoek gedaan naar hun slaappatronen, de gezondheid, de geestelijke gezondheid en de gebruiken in de levensstijl van de proefpersonen. De gemiddelde slaapduur van de mannen is 7.5 uur, van de vrouwen 7.1 uur.
Rekening houdend met de verschillende factoren blijkt, dat volwassenen die gemiddeld 7 uur slapen, het laagste sterftecijfer hebben.
Verbazingwekkend is dat wanneer mensen minder dan 7 uur slapen, zelfs tot maar 4 uurtjes slaap, dat er dan geen toename is aan het aantal mannelijke doden. Vrouwen gaan eerder dood wanneer zij gemiddeld minder dan 4 uur slapen. Daarentegen sterven volwassenen die meer dan 7 uur slapen, en in het bijzonder vrouwen, tijdens die 10 jaar onderzoek eerder dan de mannen.
Deze gegevens bevestigen volgens slaaponderzoeker D.Kripke de gegevens van de andere twee grote onderzoeken, evenals de resultaten van een dozijn kleinere onderzoeken.
Het lichaamsgewicht heeft in dit onderzoek geen effect op de lente van de slaap. Omdat slaapapneu een extreem sterke relatie heeft met het lichaamsgewicht, is het hoogst onwaarschijnlijk dat slaapapneu een reden is voor het verklaren van de associatie tussen slaapduur en dood.
De proefpersonen die aangeven meer dan 7 uur te slapen, hebben minder opleiding, hebben vaker geen partner en hebben in het verleden vaker te maken gehad met een beroerte, een hartaanval of kanker. Ook zijn de mensen die meer dan 7 uur slapen opmerkelijk minder gezond dan de mensen die maar 7 uur slapen.
Het is evenwel niet zo slim meer wanneer artsen nu aan al hun patiënten gaan vertellen dat ze minstens 8 uur slaap nodig hebben. Zo kunnen hormonale veranderingen, die door de duisternis in werking gezet worden, of onbekende biologische effecten veroorzaakt door langslapen, overlevingseffecten beïnvloeden.
Mensen die maar kort slapen kunnen bijvoorbeeld ook lijden aan andere slechte effecten.
Een kleiner onderzoek van David Dinges toont bijvoorbeeld aan, dat mensen die maar 4 tot 5.5 uur slapen, slecht presteren op testen die geheugen, helderheid van denken en mogelijkheden om aandacht te houden meten. Deze prestaties worden slechter naarmate de week en dus het weinige slapen vorderde. Wel wordt in dit onderzoek aangetoond dat volwassenen die ongeveer 7 uur slapen, ook het beste presteren. Dinges maakt tijdens zijn onderzoek gebruik van monitoren, waardoor precies bijgehouden kan worden hoeveel mensen slapen. De grotere studies vertrouwen op persoonlijke schattingen van de proefpersonen en die zijn niet altijd even zuiver.
Andere kleiner opgezette studies hebben aangetoond dat wanneer volwassenen minder dan 6 uur per nacht slapen, ze meer kans hebben op ziektes als suikerziekte en zwaarlijvigheid. Gebrek aan slaap leidt ook vaker tot auto-ongelukken. De slaaptijd kan dus beïnvloed worden door lichamelijke, verstandelijke of sociale voorwaarden. De invloed van het slapen kan wisselen met de tijd en de plaats.
 
 
Literatuur
· Dinges, D., An overview of sleepiness and accidents. Journal of Sleep Research, 4(2):4-11 (1995).
· Elias M., Sleeping for seven hours a night linked to long life In:USA TODAY
· Tamakoshi, A; Ohno Y., Self-Reported Sleep Duration as a Predictor of All-Cause Mortality: Results from the JACC Study, Japan. In: Sleep, 27 (1): 51-54, (2004).
· http://health.ucsd.edu/news/2002/02_08_Kripke.html
· http://www.journalsleep.org/citation/sleepdata.asp?citationid=2317
· http://www.detnews.com/2004/health/0402/11/h02-60761.htm

 
©  maart 2004, Drs. Janne Geraets
 

Copyright Copyright © 1997- 2008 Drs. Janne Geraets Drs. Janne Geraets

 

  naar senzar.nl          naar dromen             naar slaapproblemen