Slaapproblemen

Te weinig slaap

 

Te weinig slaap en het nemen van een slaapmutsje

 

Voor veel mensen is het overdag hebben van een lichte slaapbehoefte iets dat ze als onoverkomelijk gegeven in hun leven zullen accepteren. Toch kan het gebrek aan voldoende rust vervelende maatschappelijke en economische gevolgen hebben. Het maakt daarbij niet uit of dit gebrek aan rust komt door lichamelijke ongeregeldheden of door het hebben van een verkeerde levensstijl.
Het hebben van slechte slaapgewoontes is een zijde van dit probleem. De toegenomen toegankelijkheid in onze 24-uurs economie, het langer en meer open houden van de dag- en avondwinkels, het veelvuldig Internetgebruik ook in onze vrije tijd, de nachtelijke televisieprogrammaīs die ons vermaken, het zijn maar een paar van de zaken die de hedendaagse mens van een goede nachtrust weerhouden.
 
De andere zijde van de slaapproblemen zijn de lichamelijke. Zo viel bijvoorbeeld in de hoge snelheidstrein in Japan de bestuurder 8 minuten in slaap en alleen vanwege een automatisch veiligheidssysteem, werd de trein tot stilstand gebracht. Onderzoek toonde naderhand aan dat de machinist 26 kilometer met een snelheid van 270 km per uur geslapen had, en dat hij leed aan slaapapneu. Niemand raakte gewond maar het maakte Japan wakker om eens na te gaan denken over de mogelijk serieuze gevolgen van slaapproblemen.
Een Japans onderzoek in 1997 toonde al aan dat 23.1 % van de ondervraagde personen aangaf niet genoeg slaap te krijgen. Veel andere onderzoeken bevestigen dit beeld en tonen aan dat het alleen maar ernstiger wordt. Wel is op te merken dat de meeste onderzoeken die plaatsvinden geen onderscheid maken tussen slaapproblemen vanwege lichamelijke omstandigheden en die welke veroorzaakt worden door een verkeerd gedrag. De resultaten moeten dan ook voorzichtig beoordeeld worden.
Dat er problemen zijn met betrekking tot het slapen blijkt tevens uit de toegenomen vraag naar slaaptabletten bij de gewone burger. Oorspronkelijk zijn de slaappillen voor de mensen die nachtdiensten draaien zoals verpleging en bouwvakkers. Nu blijken er veel meer mensen te zijn die niet genoeg rust krijgen en daarom naar tabletten grijpen.
De Japanse regering wil nu binnen 15 jaar de slaapproblemen verminderen met 10 procent. Ze willen de mensen bewust maken van het feit dat een goede slaap zo belangrijk is. Een aantal voorzorgsmaatregelen kun je treffen door je te houden aan een goede slaaphygiŽne. (zie bij geraadpleegde literatuur). Vaak denken mensen nog dat lichte slaapgevoelens overdag, vooral op het werk, een teken zijn van een slechte motivatie. Het feit dat dit mogelijk een symptoom voor een ziekte kan zijn, zou nooit bij hen opkomen. Het grote publiek is nog te onwetend dat ook een depressie en/of te hoge bloeddruk aanwijzingen kunnen zijn voor een ziekte die de slaapgevoelens versterkt. Gevolg hiervan kan dan weer zijn dat er ernstige ongelukken kunnen gebeuren.
Ook heerst er nog steeds een misvatting over het gebruik van drank. In 2002 toonde het Franse farmaceutisch bedrijf Sanofi in een groot internationaal onderzoek aan, dat 30 % van de mensen die aan slapeloosheid lijden, een slaapmutsje nemen om goed te kunnen slapen. Maar het gebruik van alcohol voor het slapen gaan laat de kwaliteit van de slaap juist achteruit gaan!!!! Voor slaapproblemen is niet een enkele oplossing te vinden maar door chronische slaperigheid overdag te zien als een mogelijk teken van een ziekte, en door het toegeven dat dit negatieve sociale en economische effecten kan hebben, zullen individuen uiteindelijk beter geholpen kunnen worden.
 

 

Geraadpleegde literatuur
-Geraets, J, SlaaphygiŽne, Spiritueelmagazineonline.com, droomarchief, januari 2002. Zie het Droomarchief bij SMO onder slaaphygiŽne of ga naar http://www.spiritueelmagazineonline.com/iframe.php?file=http://home.planet.nl/~marcu087/dromen/index.php"l
-Shimizu, K, Society unconscious of sleeping problems, The Japan Times, April 18, 2003.

 

April 24, 2003, Drs Janne Geraets
Copyright Copyright © 1997- 2008 Drs. Janne Geraets Drs. Janne Geraets

 

  naar senzar.nl          naar dromen             naar slaapproblemen