Slaapproblemen

Slaap-apneu verergert door een verkeerde voeding

Nog even wat eten. Een zin die menigeen uitspreekt of denkt alvorens te gaan slapen. Toch blijkt dat hetgeen we eten, de hoeveelheid die we eten en het tijdstip van eten belangrijk te zijn voor hoe we de nacht zullen doorbrengen. Problemen als snurken en slaap-apneu zijn ernstiger naar mate de zwaarlijvigheid van mensen groter is. Dit komt omdat zwaardere mensen vaak last krijgen van vlezig weefsel in de keelholte. Hierdoor wordt de ademhaling deels geblokkeerd. Als de slaper dan ademhaalt, dan gaat dit vlezige weefsel trillen. Daardoor ontstaat er een schel en irriterend geluid.

Bij mensen met een slaap-apneu kan het vlezige weefsel de luchtdoorgang tijdelijk volledig blokkeren. Hierdoor kan de slaper dus enige tijd geen adem halen. Vervolgens zal men weer naar adem moeten snakken om zo toch te kunnen ademen. Daarbij ontstaat er een druk op het hele lichaam en in het bijzonder op het hart.

Nu is al langer  bekend dat er een verband is tussen zwaarlijvigheid en slaap-apneu. Voor een goede behandeling zal men dan ook proberen het lichaamsgewicht naar beneden te brengen. De verminderen van enige pondjes zal het probleem al een stuk kunnen ontlasten.

Slaap-apneu en zwaarlijvigheid beïnvloeden elkaar. Zwaarlijvigheid verergert slaap-apneu en apneu zorgt weer voor gewichtstoename. Een van de redenen hiervoor is dat mensen door een gebrek aan energie juist minder gaan bewegen. Daardoor zal men juist meer willen gaan eten om op die manier wakker te blijven.

Maar er zijn nog andere slaapproblemen die te maken hebben met eten. Zo is er het maagzuur. Dit probleem kan soms heel ernstig zijn, waardoor mensen niet meer kunnen slapen of ’s nachts vaker wakker worden. De erbij horende symptomen zijn dan een brandende pijn in de borstkas en nek. Daarbij geeft de (onder-)buik veelvuldig problemen. Menigmaal zal een gedeelte van de maaginhoud (gedeeltelijk verteerd eten en/of maarzuur) terugkomen in de keel of mond.

Maagzuur ontstaat door een zware maaltijd die niet al te lang voor het slapen gaan genuttigd is of door een te sterk gekruid of vet eten. Daarom is het verstandig om de laatste maaltijd aan de lichte kant te houden. Ideaal zou zijn om de hoofdmaaltijd ’s middags te eten, maar dat is voor mensen die werken en/of schoolgaande kinderen hebben meestal te problematisch. Voor het snel vatten van slaap zou het beter zijn ten minste vier uur voor het slapen gaan te eten.

Mensen die lijden aan slapeloosheid zouden kunnen proberen om voedsel te eten waar tryptophaan in zit. Dit zit onder andere in melk, honing, eiwit en tonijn. Dit tryptophaan zorgt er voor dat het lichaam melatonine aanmaakt. Dit laatste bevordert de slaap.

Anderzijds kunnen deze mensen proberen het aminozuur tyramine te vermijden. Tyramine zorgt voor het ontstaan van een stof die de hersenen stimuleert en je juist wakker houdt. Daarom zijn bacon, kaas, suiker, ham en tomaten af te raden. Vermijd ook stimulerende middelen als coffeïne (in cola, chocolade en koffie) en alcohol.

Door het verbeteren van je eetgewoonten verbeter je je slaap.art ofwel 2 slapeloosheid te lijf te gaan. Vrouwen lezen en som

c) 2002- 2003, Drs. Janne Geraets

  naar senzar.nl   naar dromen    naar slaapproblemen